Türkiye İstatistik Kurumu’nun açıkladığı Nisan 2024 verilerine göre Türkiye’de enflasyon son bir yılda yüzde69,80 arttı. Verilere göre enflasyon artışındaki en önemli harcama kalemi olan gıda enflasyonu da son bir yılda yüzde68,50 artış gösterdi.
BEYAZ ET YÜZDE 200’E YAKIN ARTTI
Gıdada önemli artışlardan biri de beyaz et fiyatlarında gerçekleşti. Parça tavuk etinde son 5 ayda yüzde 200’e varan artışlar yaşandı.
Kanat fiyatları geçtiğimiz yıl 80-100 TL aralığındayken bu sene ise 230 TL civarında satılıyor. Izgaralık kalçanın fiyatı ise bir yılda 105 TL’den 235-240 TL’ye yükseldi.
Uzmanlara göre beyaz etteki bu artışın temel sebebi arzdaki yetersizlik. Piyasada talebi karşılayacak tavuk bulunmuyor ve bu da fiyatların artışına sebep oluyor.
GIDA ENFLASYONU ARTIŞTA YUMURTA DÜŞÜŞTE
Piyasada tavuk arzından kaynaklı fiyat artışı yaşanırken yumurta fiyatlarında ise gözle görülür bir düşüş yaşanıyor.
Online fiyat karşılaştırma platformu Akakçe’deki verilere göre tavuk yumurtasında fiyatlar adet başına 2,75-4,22 TL arasına düşmüş durumda.
Örneğin Carrefoursa Market’te satılan Carrefour M Boy 30’lu yumurtanın satış fiyatı Ocak 2024’te 115 TL’yi görmüşken şu anda ise 69-82 TL bandında satılıyor.
30’lu M boy yumurta Migros marketlerde 69,95 TL’den, A-101 marketlerde ise 69,50 TL’den satılıyor.
NEDEN YUMURTA DÜŞÜŞTE?
Peki tavuk arzında yaşanan sorun sebebiyle beyaz et fiyatları artarken yumurta fiyatları neden sert şekilde düşüyor?
Yumurta Üreticileri Merkez Birliği Başkanı İbrahim Afyon’a göre bunun sebebi yumurta tüketiminin azalması ve tavuk sürülerinin gençleştirilmesi. TRT Haber’e konuşan Afyon, “Sektörün, üretimi daraltması nedeniyle yumurta fiyatları yükseldi” dedi.
Afyon ayrıca “Biz bu mevsimde biraz düşüş öngörüyorduk ama öngörülenin üzerinde olunca biraz daha ileriye dönük yatırımlarımızı düzenlememiz icap ediyor. Bu sene ‘mayıs çukurumuz’, ‘mayıs kanyonuna’ dönüştü” diye konuştu.
‘MAYIS ÇUKURU’ NEDİR?
Yumurta üreticileri arasında bir jargon olarak kullanılan “Mayıs çukuru”, kışın sona erip yazın gelmesiyle birlikte vatandaşların kahvaltı alışkanlıklarında değişim yaşanması ve yumurta tüketiminin düşmesi anlamında kullanılıyor.
patronlardunyasi.com